שיווק

שיווק

קיימות הגדרות שונות למונח "שיווק", שרובן ככולן מתארות את התהליכים שבהם מאתרים את צרכי הלקוחות (החבויים והגלויים), ונותנים להם מענה באמצעות מוצר או שירות, אותם מוכרים ללקוות בתמורה לכספם.

בתוך הגדרת השיווק, ובכלל בעבודת השיווק, ישנם כמה בסיסים, ש"אין דרך לברוח מהם", ואולי גם לא צריך לנסות..

הכוונה לאבני הבסיס שמרכיבות שיווק, כל שיווק, באשר הוא.

אחת התיאוריות המכונה 4PS, ארבעת ה-P, או בתרגום חופשי שעברה – ארבעת הממים, מדברת על  הצורך בהבנת והגדרת:

  1. המוצר/שירות אותו משווקים – מיהו, מהן תכונותיו.
  2. מחיר.
  3. מקום – ערוצי ההפצה של המוצר – אינטרנט, מדף בחנות, אנשי מכירות  או כל ערוץ אחר.
  4. קידום – כיצד "מספרים" ללקוחות על המוצר – בטלוויזיה, בפלאייר וכו'.

כמובן, ישנם עוד נושאים רבים ושלמים להתייחס אליהם, כדוגמת השוק בו פועל המוצר, מתחרים ותחרות.

אך 4 האבני הבסיס, שלצערנו, פעמים רבות "מדלגים" על הגדרתם באופן מדויק, הן השלב הראשוני בעשייה של כל עבודה שיווקית, ושל שיווק באשר הוא.